Gezonde pizza met de broodmix van HighFibe

Gezonde pizza met de broodmix van HighFibe

Pizza eten is voor mij altijd een feest. Op vrijdagavond met het gezin na een hectische week, met vrienden als afsluiter van een leuke buitenactiviteit, zelf pizza beleggen op een kinderfeestje ... de mogelijkheden zijn legio!

Het enige wat mij vaak tegenhoudt, is de gedachte aan de calorieën die vaak gepaard gaan met diepvries of afhaalpizza. Zelf het deeg maken, is iets wat ik recent ontdekte en een enorm meerwaarde vind qua smaak, gezondheid en beleving. Je maakt het deeg op basis van jouw smaak: wit, volkoren, zuurdesem ... En je kiest de toppings die je zelf lust! Toen Patricia van de HighFibe broodmixen mij vertelde: "wist je dat je ook pizza kan maken met onze mixen?" was ik uiteraard één en al oor :-)

 

 

Is pizza gezond of ongezond?

Hoewel 'pizza' niet meteen voorkomt in een gezond dieet, kan een goede pizza toch gezond zijn! Zeker de echte Italiaanse versie, op basis van tomaten en olijfolie: 2 ingrediënten die we associëren met een verlaagd risico op kanker. Diepvries- en bezorgpizza's daarentegen, bevatten doorgaans teveel suiker, zout, bewerkte vlees en conserveermiddelen. Zelf je deeg maken is dus zeker een goed idee. Wij gingen nog een stapje verder en leerden van orthomoleculaire voedingsdeskundige Patricia Heyninck hoe het nog gezonder kan! 

 

 

Pizza met de HighFibe broodmix 

De broodmixen van HighFibe kennen we vooral om (uiteraard) zelf je brood te bakken. Het resultaat zijn kleine sneetjes, met boordevol gezonde ingrediënten. Daarom heb je slechts weinig brood nodig voor een voldaan gevoel. Je kan het beleggen met (zelfgemaakte) pesto, hummus, een sneetje kaas enz.

Maar met diezelfde mix kan je dus ook een pizza maken! De broodmixen van HighFibe bestaan in 4 smaken: dadel-gember, rozijnen-noten, venkel en peterselie-ui-look. Deze laatste smaak 'peterselie-ui-look' is het best geschikt als basis voor onze gezonde pizza. 

De grootste gezondheidsvoordelen zijn de kwalitatieve ingrediënten van deze mix: slow carbs (op basis van havermout), zaden & pitten en supergezonde psylliumvezels! Deze laatste verbeteren je cardiovasculaire gezondheid, helpen bij gewichtsverlies en bevorderen de spijsvertering. Heel mooi meegenomen dus, wetende dat deze gezonde pizza bovendien ook nog eens razend lekker is. Zeker eens proberen! 

 

high-fibe-peterselie-ui-look

Hoe maak je een gezonde pizza?

WAT HEB JE NODIG?

 

DEEG

  • 100g HighFibe mix peterselie-ui-look
  • 100g Griekse yoghurt
  • 2 eitjes
  • snuifje zout

 

TOPPING

  • 50g gemalen mozzarella
  • tomatensaus
  • Mediterraanse kruiden
  • je favoriete pizzabeleg bvb stukjes ham, tomaat, olijven, artisjok, rucola ...

 

HOE GA JE TE WERK?

 

  • Meng de broodmix, Griekse yoghurt, eitjes goed en voeg een snuifje zout toe
  • Vorm een pizzabodem met de bolle kant van een lepel
  • Bak 17min op 160° (tot de bodem begint te kleuren)
  • Beleg met je favoriete tomatensaus en de mediterraanse kruiden
  • Voeg de toppings toe die kort gebakken moeten worden bvb kaas, ham, tomaatjes, olijven ... 
  • Bak nog even verder 
  • Decoreer met de toppings die niet gebakken moeten worden bvb rucola

 

Bon Appetit Les Amis!

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.