Boekbespreking: Het Slimme Darmendieet van Dr. Michael Mosley

Boekbespreking: Het Slimme Darmendieet van Dr. Michael Mosley

Intuïtief voelde ik al een link tussen gezonde darmen, immuniteit, energie, gewichtsverlies. Maar hoe verhoudt dit alles zich nu precies tot mekaar? Dat begreep ik toen ik 'Het Slimme Darmendieet' van Dr. Michael Mosley las. Aanrader!

Wat ik zo handig vond aan Het Slimmedarmendieet: je krijgt een wetenschappelijke context omtrent je darmen mee. Maar anderzijds leest het boek vlot en gebruikt Dr. Mosley eenvoudig jargon. Op die manier leest het boek echt als een trein. Zelf las ik het deze zomer aan het strand, dus dat zegt genoeg.

 

Je bioom, wat is dat voor een beest?

Wat we vaak vergeten, is dat in ons maag- en darmstelsel een 2e soort 'hersenen' verstopt zit. Die helpen ons niet met wiskunde, of ons geheugen, maar zij regelen wel onze spijsvertering en zorgen ervoor dat we geen buikpijn hebben. Heel concreet bestaat dit 1 tot 2kg micro-organismen (microben) die in onze darmen leven en samen ons darmflora vormen: het microbioom. In totaal leven er meer dan 50 biljoen wezentjes, waarvan minstens 1000 verschillende soorten. Dat is een grotere biodiversiteit dan in een tropisch regenwoud ;-) In het verleden was het erg moeilijk om deze organismen te analyseren. De huidige meetapparatuur brengen hierin nu verandering: door stalen van de ontlasting te analyseren, komen we heel veel te weten over deze kleine wezentjes. Zo weten we dat ze ons lichaamsgewicht helpen te reguleren, geven een boost aan ons immuunsysteem en zetten niet-verteerbare beetjes voedsel om in hormonen en chemische stofjes. Die regelen op hun beurt ons humeur, onze eetlust en onze algemene gezondheid. In die zin helpt het bioom om angst en depressie te verminderen.

 

Welke microben zijn er zoal?

Tot voor kort kon de wetenschap geen microben analyseren. Dat komt omdat ze buiten de warme omgeving van het darmstelsel niet konden overleven. Ook al was er dus een schat aan gegevens beschikbaar, wetenschappers konden niets aanvangen met al het materiaal. Dankzij de genetische revolutie kwam hierin verandering: snel konden we sporen van bacteriën vinden aan de hand van hun DNA. Intussen zijn grote databases met types microben beschikbaar, waardoor wetenschappers weten wat er zoal te vinden is in je darmstelsel. Zodra ze jouw staal ontvangen, kunnen ze dit 'matchen' met de databases en op die manier een inzicht geven in jouw bioom.

 

Belangrijk om weten is dat er zowel 'goede' als 'slechteriken' tussen zitten. Bekende 'goede' bacteriën zijn 'Lactobacillus' en 'Bifidobacterium'. De slechte bacteriën zijn o.a. 'Salmonella'. Het komt erop aan om meer 'goede' dan 'slechte' bacteriën te huisvesten, zodat de goede telkens de overhand halen. Daarom zorg je best voor een zo groot mogelijke diversiteit aan microben. 

 

Het Slimmedarmendieet

"Je bent wat je je bioom te eten geeft". Dat is de basisfilosofie van het Slimmedarmendieet. Uiteraard is een perfect dieet sowieso een dieet op maat. Vooral als je rekening houdt met voedselallergieën voor bvb gluten, lactose, noten ... Het is dus zaak om veel te experimenteren en recepten te weerhouden die bij jou passen. Toch zijn er een aantal voedingsproducten die voor iedereen helpen om je bioom te verbeteren. Je zal zien dat veel producten afkomstig zijn uit de Mediterraanse en Aziatische keuken. (Toevallig 2 van mijn favoriete keukens, dus hier maakte ik bij het lezen een klein vreugdesprongetje).

 

Etenswaren die je bioom letterlijk 'voeden' zijn bijvoorbeeld olijfolie en vette vis. Maar ook enkele voedingswaren die nochtans vaak een negatief kantje hebben zijn aan te raden, zoals cacao (zwarte chocolade!), eieren en wijn :-). Verder op het lijstje staan (groene!) groenten, kruiden en specerijen en vezels. Die kan je o.a. halen uit groenten (ui, prei, knoflook, aardpeer, asperges, witloof ... ), fruit (bananen, appelen), granen (gerst, haver ...), lijnzaad en zeewier. Vervolgens plaats je best ook yoghurt, kaas, gefermenteerd voedsel en appelciderazijn op het menu. 

 

Uiteraard is er ook voeding die we best mijden. Dat is voornamelijk het geval voor suikers, kunstmatige zoetstoffen en veel bewerkte voedingsmiddelen. Ook raadt Dr. Mosley aan om voorzichtig om te gaan met antibiotica. Uiteraard kan dit bij ernstige ziekte een waardevol redmiddel zijn. Toch moeten we beseffen dat we met elke antibioticakuur niet enkele 'slechte' maar ook 'goede' bacteriën bestrijden. Een goed bioom waar jaren aan gewerkt is, kan op die manier in enkele dagen volledig teniet gedaan worden. Als alternatief stellen deskundigen voor om een antibioticakuur te koppelen aan een probioticakuur, eventueel samen met de inname van gefermenteerd voedsel zoals yoghurt of kefir.

 

Andere manieren om je bioom te verbeteren

Je bioom goed voeden is de belangrijkste manier om het te verbeteren. Toch zijn er nog enkele bijkomende tips die hierbij helpen. Eén daarvan is om periodiek te vasten. Je kant dit doen door via de zogenaamde 5/2 of 6/1 methodes: daarbij vast je 2, respectievelijke 1 dag per week. Of, je kan dit dagelijks uitvoeren door minstens 13h te vasten, bvb tussen 19h 's avonds en 8h 's ochtends enkel water te drinken. Het voordeel van een dergelijk 'dieet' is dat je in principe geen voedingsproducten hoeft uit te sluiten. Voeding die je wijselijk niet consumeert tijdens je vastendagen, kan je in principe de volgende dag weleens eten. Benieuwd wat er dan precies gebeurt met je bioom tijdens het vasten? Welnu, 1 van de bacteriën uit het lijstje zoals hierboven beschreven, Akkermansia, leven niet van onverteerbaar voedsel, maar van slijm. Die komen dus extra tot hun recht bij het vasten. Deze organismen versterken de darmwand en beschermen tegen ontstekingen. Ook ontdekten wetenschappers in een onderzoek met muizen iets heel opmerkelijks. Muizen met overwicht die Akkermansia bacteriën kregen, hadden geen last van obesitas of diabetes! 

 

Een 2e tip om je bioom gezond te houden is lichaamsbeweging! Het verband tussen sport en een veelzijdig bioom werd ontdekt door wetenschappelijk onderzoek naar Ierse rugbyspelers. Hun bioom bleek even veelzijdig als dat van een stamlid uit het Amazonegebied. Momenteel onderzoeken wetenschappers welke sporten ideaal zijn voor je bioom. Wel staat vast dat volgende sporten alvast een positieve impact hebben: hardlopen, wandelen, zwemmen, trappenlopen ... De Ierse rugbyspelers bleek bovendien ook heel gevarieerd en rijk te eten: noten, vruchten, zaden, fruit, groeten ... alles behalve een biertje en een frietje na de training dus ;-)

 

Tot slot beveelt Dr. Mosley ook aan om te zorgen voor je mentale rust. Voldoende slaap en een beperkte blootstellen aan stress zijn hierbij primordiaal. De voornaamste reden: stress brengt je mogelijks in een vicieuze cirkel. Je slaapt minder, bij het opstaan heb je vaker trek in geraffineerde koolhydraten en vette snacks. Ongewild laat je de 'slechte' bacteriën daardoor groeien, waardoor je aankomt, chagrijniger wordt, nog slechter slaapt enzovoort. Enkel door voldoende rust kan je deze vicieuze cirkel doorbreken. Voor sommige personen kan Mindfulness een waardevolle techniek zijn om tot rust te komen. 

 

Zin gekregen om dit boek zelf ook te lezen?

Wil je graag deze informatie in meer detail nog eens nalezen? Of ben je op zoek naar enkele recepten om je bioom te versterken? Dan is het volledige boek wellicht interessant voor je. Je kan het bestellen bij BOL.com. Als je deze link volgt, dan krijgen wij een kleine commissie van BOL. De prijs is voor jou dezelfde, maar op die manier ontvangen wij een kleine bijdrage voor onze review. Dat geeft ons de ruimte om in de toekomst nog boeken te bespreken. Uiteraard zijn de centjes die wij ontvangen nooit een doel op zich. Daarom promoten wij enkel boeken die we zelf met plezier gelezen hebben en in alle eerlijkheid kunnen aanbevelen. Ik hoop dat je er even hard van geniet als ik.

 

Veel leesplezier!

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden